Najważniejsze różnice między samochodem elektrycznym a spalinowym
- Automatyczne uruchomienie – Niektóre samochody elektryczne (np. Audi, Skoda, Cupra, Tesla, Volkswagen) uruchamiają się automatycznie po zapięciu pasów i naciśnięciu pedału hamulca. Wystarczy wybrać bieg. Po zakończeniu jazdy trzeba się upewnić, że auto zostało ustawione na tryb P.
- Brak dźwięku silnika – Po uruchomieniu auto może wydawać się „wyłączone”, ponieważ nie ma typowego odgłosu pracy silnika. Wystarczy jednak spojrzeć na wskaźniki.
- Uwaga na pieszych – choć z zewnątrz do 30 km/h samochód elektryczny wydaje syntetyczny odgłos ostrzegający, przechodnie mogą go zignorować.
Czego się spodziewać podczas jazdy?
- Inna reakcja silnika na pedał gazu – Auto elektryczne rusza dynamicznie, bo moment obrotowy jest dostępny od razu. Nie trzeba „wkręcać” silnika na obroty.
- Brak zmiany biegów – To jak jazda automatem, ale płynniejsza, bez szarpnięć. Nie ma sprzęgła ani konieczności zmiany biegów.
- Rekuperacja – hamowanie silnikiem – Po puszczeniu pedału gazu auto może samoistnie zwalniać i odzyskiwać energię (niektóre modele pozwalają to regulować). Można do tego stopnia opanować jazdę, że rzadziej używa się hamulca.
- Cisza w kabinie – Brak warkotu silnika sprawia, że słychać tylko szum opon i wiatru, co może być nietypowe dla nowych kierowców.
- Hamulce mogą działać inaczej – Ze względu na rekuperację pedał hamulca może być używany rzadziej. W niektórych modelach siła hamowania może początkowo wydawać się inna niż w spalinowych autach.
- Tryby jazdy – Większość aut elektrycznych ma różne tryby jazdy (np. eco, normal, sport), które wpływają na dynamikę i zużycie energii. Tryb sportowy zapewnia mocniejsze przyspieszenie, ale szybciej rozładowuje baterię.
Inne istotne aspekty
- Inne rozmieszczenie przycisków – Dźwignia zmiany biegów (zakresu jazdy) jest zwykle mniejsza niż w konwencjonalnych autach i często znajduje się blisko kierownicy. Wiele funkcji jest sterowanych na ekranie i nie ma dedykowanych przycisków. Nie obsługuj ekranu podczas jazdy.
- Systemy wspomagania kierowcy – Nowoczesne samochody mają zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, np. automatyczne hamowanie, asystenta pasa ruchu czy tempomat adaptacyjny. System ISA będzie dźwiękowo sygnalizował przekroczenie dozwolonej prędkości.